Автомобилите, лекарствата и спасителните жилетки – измислени за мъже, другата половина от човечеството е пренебрегната
Екипът на Smart Lady предлага на вниманието ви материал на отговорния редактор на “Файненшъл таймс” Андрю Хил, разказващ за възможностите пред бизнеса, който години наред подценява и застрашава нежния пол.
Минути след като Каролайн Криадо Перес спечели наградата „Бизнес книга на годината“ за творбата си „Невидими жени“, я интервюирах. Аз съм по-висок от г-жа Криадо Перес. Ефектът “нисък-висок” обаче трябваше да се избегне, защото книгата й е свързана с това как жените са принудени да се адаптират към стандарти, създадени въз основа на мъжки норми. Затова да я накарам да се чувства неудобно заради по-ниския й ръст беше лоша идея. Решението беше по време на интервюто да стоя в неудобна поза, за да намаля разликата в ръста ни поне с няколко сантиметра.
За какво става дума в „Невидими жени”?
Безпристрастно и подкрепено с доказателства авторката разказва, как жените са пренебрегнати от бизнеса, тъй като повечето проучвания за стоки от различен характер се правят изцяло по мъжки стандарти. Перес напомня на бизнеса, че има огромна незаета ниша, оставена на произвола на съдбата само защото масово дизайнерите и инженерите проектират по мъжки стандарти или иначе казано в полза на силния пол. Жените например са изложени на много по-голям риск от смърт в катастрофа, тъй като всички автомобилни тестове при евентуален инцидент на пътя са изчислени и проиграни в ситуация, в която шофьорът и пътниците са от мъжки пол.
Също така има по-голям риск от сърдечен удар за дамите, защото медицината, изследванията и лечението още от далечното миналото са били съсредоточени върху това да бъдат в помощ на мъжкия организъм. Оказва се, че и животоспасяващите жилетки, както и скафандрите на астронавтите, също са измислени за мъже. Предположението, че на пазара има празнина, когато говорим за комфорта и безопасността на дамите, е напомняне за доста буквалната „празнина” или разлика между женското и мъжкото тяло. Пример за това може да бъде злеприлепналата предпазна броня, през която може да се промъкне острие, когато е носена от жена. Перес напомня, че повечето мъже няма как да забележат подобни пробойни, докато те не бъдат изрично посочени от нежния пол, тъй като сами по себе си мъжете не изпитват дискомфорт при ползването на много стоки, които затрудняват жените.
Посланието, което Перес отправя е, дамите да не бъдат пренебрегвани, тъй като това може да им коства живота. Авторката разказва, че все още светът не е наясно как вдигането на тежко и боравенето с вредни химикали влияе на женския организъм. Докато цивилизацията прави много проучвания, изследвания и опити, тя поставя в предимство мъжкия организъм, който се ползва за стандартен. Човечеството знае, че даден химикал е вреден и за мъжете, и за жените. Как може обаче да повлияе на различните организми – не. Информацията се свежда до конкретика и яснота само за силния пол.
Здраво стъпила на земята, авторката не отправя упреци и смели лозунги. Тя съзнава, че ситуацията не може се промени веднага, но напомня за необходимостта й. Тя дори не говори за равенство между половете, а за изконното право на дамите да бъдат защитени. Все пак понякога става дума просто за...дизайн на стоки, който същевременно е нова, неразвита и потенциална пазарна ниша.
„Ако се започне сега, ще отнеме поне десетилетие преди да се случи осезаема промяна и да разполагаме с достатъчно използваеми данни. В момента все още се намираме в периода, в който жените трябва да умират, защото за живота им не се мисли достатъчно”, споделя тя.
Чували ли сте за „Bic for Her”? Това е химикалка, проектирана само за жени. Криадо Перес я нарича подход. „Нека е розово, свийте му размера и го направете да изглежда дори малко глупаво, но нека го има, нека бъде създадено“, казва тя.
Авторката застава зад идеята, че опитите да се създават продукти само за жени трябва да продължават. Тя определя посланието на бизнеса в момента по следния начин: „Населението на света е 51 процента жени и 49 процента мъже. Не е справедливо, не е добре за бизнеса и не е икономически изгодно повече от половината свят да бъде игнориран, докато бизнесът иска да продава стоки и услуги на целия свят. Затова нека създадем продукти, които да бъдат от полза за дамите така, както за мъжете. Призовавам компаниите – съберете данни, разберете какви са нашите нужди и действайте”, напомня Перес.