Интервюта | 30.07.2020

Ива Атанасова от DigitalKidZ: Независимо колко е трудно, не спирайте!

Независимо колко е трудно, не спирайте!

 

Мира Баджева

 

ИВЕЛИНА АТАНАСОВА – ГЕНЧЕВ е сериен предприемач, собственик и управител на Newtrend Agency – консултантска агенция за стратегически маркетинг и бизнес развитие. Има куп отличия за приноса си в развитието на дигиталните технологии и иновациите. Двигател е на социалната инициатива в подкрепа на дигиталната грамотност – DigitalKidZ:  Училище с  „отворен код“, чиято амбиция е да промени съвременната методология за преподаване в училище. Брандът DigitalKidZ е разпознаваем в цяла Европа като един от успешните проекти за трансформация и инова- ции в образованието.

 

 

Наблюдавате ли някакво пренареждане в живота и бизнеса си в пост-ковид ситуацията? Как излизаме от изолацията: по-силни и сплотени или по-уязвими, агресивни и самотни, или пък по-зрели и смирени?

Covid-19 е събитие без аналог в новата история на човечеството - глобална пандемия, която затвори целия свят и предизвика хаос и икономически последици, за които никой не беше подготвен. Анализаторите тепърва ще оценяват щетите, а пост-ефектът ще промени изцяло бизнеса и услугите. Заразата ускори дигиталната трансформация – тя беше сред горещите теми на десетилетието, но така и не успяхме да я реализираме в пълен мащаб. Успешният бизнес вече трябва да има свой корпоративен уебсайт, онлайн магазин, присъствие в социалните мрежи, силен бранд, който потребителите не просто купуват, а обичат. Да прегърне философията за постоянна иновация и маркетинг автоматизация, за социална отговорност, да познава изкуствения интелект и да запази човешкия си облик.

За съжаление търговските центрове, организаторите на концерти и спортни събития, ресторантите и клубовете, в които хората доскоро се социализираха, ще бъдат потърпевши поне за година-две, докато паниката отмине. Преживеният стрес и социалната дистанция ще продължават да създават напрежение у хората. Затворените помещения, с много хора ще припомнят заплахата и ще ги карат подсъзнателно да ги избягват. Маркетингът използва термина “соматични маркери”, за да анализира и противодейства на симптомите.

Как трябва да реагира бизнесът?

Извънредните мерки, засилената онлайн търговия, хоум офисът, виртуалните бизнес срещи и конференции, дистанционното обучение на учениците ще се наложат като “стандарт”. И макар дигиталният живот да не може скоро да измести реалния, ще наблюдаваме увеличение в безкешовите плащания, личните срещи ще отстъпят място на конферентните разговори, работодателите ще увеличат времето за труд от дома на служителите си, за да “свият” офисите под наем, а пробните в магазините ще отстъпят място на онлайн пазаруването. И това не е нищо ново. Amazon отдавна се гордеят със своите демонстрационни – супермаркети, даващи възможност на потребителите да видят, пипнат и “преценят” стоката, след което я маркират като баркод и получават директно в своя дом. Това е съвсем различен подход към пазаруването, който в идните години ще добива все по-голяма популярност и в България. Когато целият свят се променя драстично под заплахата от фалит, оцеляват най-бързите, най-смелите и най-адаптиращите се. За нас като маркетинг агенция, промените също бяха драстични. Променихме изцяло фокуса на Newtrend и ако до зимата стратегическите ни консултации бяха по-скоро “екзотика”, то след пандемията изпревариха по търсене комуникационните и рекламни кампании. Преминахме от продуктов към антикризисен маркетинг, от управление на бранд комуникация в социалните мрежи към интеграция на изкуствен интелект за повишаване на онлайн продажбите и консултации за преодоляване “мозъчните блокажи” на екипите и повишаване на продуктивността.

Какво научихте под „домашен арест“ и как го понесохте?

Последните месеци бяха много успешни за екипите на Newtrend Agency и Фондация DigitalKidZ, защото в основата на корпоративната ни философия са заложени трите основни компонента на новата бизнес реалност – дигитална трансформация, автоматизация и баланс между личен и служебен живот, който постигаме със “забягвания” в домашните си офиси. По време на ковида си доказахме, че това е правилният път и сме взели най-доброто управленско решение с  “експеримента” преди години. Работните ни процеси и информацията, с която работим, е качена в облака, а традиционно през август и декември работим от плажа или планината, на смени с колегите в офиса. По време на “домашния арест” просто продължихме по познатия ни начин. И използвахме спестеното от път до офиса време, за да стартираме нови инициативи.

В унисон със социалните проекти и атмосферата на взаимопомощ, която заля страната, с DigitalKidZ консултирахме няколко училища в България по проектите на просветното министерство за трансформация на учебната среда и изграждане на STEM клубове по програмиране, а с Newtrend стартирахме глобална инициатива в подкрепа на малкия и среден бизнес. Дарихме 300 консултантски часа за стратегически работни срещи, мастърмайнд сесии и изготвяне на “Наръчник за дигитална трансформация”. През юни 2020 стартира и дългоотлаганият подкаст канал на Newtrend в Spotify с практически съвети за маркетинг, реклама и устойчиво бизнес развитие.

По време на карантината се наложи да сме много повече на „ти“ с технологиите. Това за добро ли е?

Като човек, който не просто харесва технологиите, а професионално се е посветил на тяхното опознаване и интеграция в името на ефективността на бизнеса и образованието, не мога да премълча опасностите, които те могат да донесат. На първо място, технологиите отнемат човешкото у хората – емпатията, любовта. Свързването в екип между клиент и предприемач може да се осъществи само в личен контакт. Технологиите са инструмент, който разширява възможностите, но не бива да са негов пълен заместител. Дори в краткосрочен план да спестят пари, в дългосрочен щетите за един бранд може да са жестоки.

В желанието си да интегрират бързо някакво технологично решение за онлайн продажби, редица брандове се подведоха и сключиха партньорства, стартираха инициативи или дигитални решения, които не кореспондират с аудиторията и имиджа им, градени с години. А маркетингът е маратон и трябва да се разглежда като такъв – технологиите не са панацея, ако се прилагат самоцелно.

Що се отнася до децата и технологиите, за тях виртуалният свят беше изпълнен преди всичко със забавления. Днес обучението им също намери своето място там, което автоматично означава, че ако досега “дигиталната хигиена” и правилата за безопасно ползване на интернет можеха да бъдат пренебрегвани и спестени, дигиталната грамотност вече става задължителна. Още от първи клас.

Промяната бе най-голяма за децата, но се наложи и учителите им да се приобщят почти силово към технологиите, направили възможно дистанционното обучение. Какви ще са последствията?

Шокът от пандемията, която наложи дигитализацията на учебния процес, помогна на много учители да преодолеят страха си от технологиите. Това ще промени парадигмата за иновации в класните стаи и обществените дискусии и фразеология - от  „най-нови устройства за заключване телефоните на децата преди час” към “креативни решения” и “модерни образователни платформи”. Очаквам да станем свидетели как учителското съсловие ще се обедини около успешните дигитални практики, които могат да се мултиплицират и приложат в клас. Именно това са и препоръките на  МОН във връзка с новите STEM центрове в училищата - програма, която се роди по време на Covid-19 заедно със серия проекти за “учене чрез правене”, техническо оборудване и уеб платформа за преподаване на IT-програмиране за деца от 1-4 клас, които DigitalKidZ предлага. 

Затвърдихте ли през това време убеждението си, че финансовата грамотност трябва да се изучава още в училище?

Тя ще бъде все по-тясно обвързана с дигиталната грамотност на подрастващите. Ако докато ние растяхме, финансовата грамотност се ограничаваше до математически умения и отговорност да не загубим джобните си или да не ни ги откраднат, днес тя е част от един много по-голям пакет умения, включващи онлайн сигурност, технически познания за новите платформи за разплащания, криптовалути, медийна грамотност и критическо мислене по повод различни СКАП съобщения и кампании. Та дори лидерски умения и предприемаческо мислене предвид изключителната конкуренция в банковия сектор.

Наричам днешните млади “поколението на бързите кредити, бързата храна и бързия интернет”. Техният ум препуска много по-бързо от нашия, обработва много повече информация и взема по-бързо решения. Уви, грешките им също са повече.

Как изглежда през вашите очи бъдещата парадигма на света?

С технологичния прогрес светът се променя изключително динамично - мечтая да овладеем промяната и да й се насладим, преди да сме осъзнали, че всички избори и решения са валидни за лимитиран период от време. Светът на бизнеса ще стане дигитален. Светът на маркетинга ще стане автоматизиран, а изкуственият интелект и big data ще променят изцяло тази професия, доближавайки я повече до статистиката, политиката и математиката. Ще се променят офисите – важна ще е не площта им, а атмосферата им. Те ще променят и мястото за работа, в място за общуване и имиджа на работодателите.

Образованието ще стане много по-човешко, но през технологиите. Мечтая технологиите да се превърнат в инструмент за учене, а не за забавление. И обратно, самото учене да бъде забавление, а не мъчение. Ученето през целия живот ще стане стандарт. Дипломите вече няма да имат онази тежест, която познаваме, важни ще са уменията и колко бързо могат да бъдат надградени.  Учителите ще променят своята роля – от хора, предаващи знание, в ментори, които подкрепят децата да бъдат човеци.

Психолозите вярват, че ако не се справим с промяната и не развиваме осъзнато “човешкото” в бъдещия дигитален свят, броят на хората от аутистичния спектър ще се увеличи, ще срещаме все по-големи затруднения в комуникацията и свързването. Последствията върху семейството, обществото и бизнеса ще са непреодолими. Повече отвсякога е важно да бъдем критични, адаптивни и мъдри в решенията, които вземаме. И повече отвсякога е важно да не се правим, че не забелязваме промените около нас.

Програмата Smart Lady на Fibank помага на много жени от 3 г. насам да стартират свой бизнес. Вие сте част от бизнес дамите в Клуба Smart Lady, но сега предприемачите изпитват огромни трудности. Какъв съвет бихте дали на жените, които се колебаят дали да продължат започнатото?

Предприемачеството е начин на мислене и на живот. Изисква смелост, хладнокръвие, добра експертиза. Собственият бизнес е свързан с рискове и компромиси, лишава от време и внимание любимите ни хора, често носи сълзи и безсънни нощи, затова не е за хора, които ценят спокойствието си и комфорта на фиксираното работно време. Успешният бизнес е успешен, защото носи в ядрото си мечта или лична мисия. Човек не може да избяга от себе си, но в едно традиционно общество, където бизнесът твърде дълго бе запазена територия за мъже, програмата Smart Lady, както и сбирките на едноименния клуб са именно онази алтернатива, която успешните жени предприемачи и лидери не просто търсеха, а в която припознаха себе си. Жените носим едно специално обаяние – на нежност, на грижа, на съпричастност, но и удивителна сила, самообладание на воин. Как иначе едно фино същество като жената ще успее да износи и роди дете, да е и майка, и домакиня, и съпруга, и приятел, докато същевременно развива бизнес и управлява екипите си, без да изгуби себе си?! Старата максима гласи, че успехът е винаги в баланса. А баланс се постига с опит. Smart Lady е именно ценен опит - на приятел, на сподвижник, на жена, споделяща същите емоции, задаваща си същите въпроси, преодоляваща същите трудности. Клуб Smart Lady е онази интимна женска територия на себеподобни, с които обядът никога не е само работен, макар да отмяташ десетина задачи в движение, а чашата вино винаги се превръща в нов проект или партньор, преди всяка от нас да продължи напред, потраквайки с токчетата си. Това е споделяне като любов - не можеш да го разбереш, докато не го преживееш.

Колкото до кризата, формулата винаги е една: приемете я като възможност за иновация и креативност. Ограничете разходите. Пуснете нови продукти на пазара, според текущите потребности на клиентите. Планирайте, организирайте, премислете – кои са топ продуктите ви, кои са топ клиентите ви, кои са силните ви страни, какво ви прави уникални. Как може да оптимизирате разходите си, увеличавайки портфолиото си? Имате ли все още неизползвани ресурси? С кои партньори можете да пуснете пакетни услуги? Ако никога не сте говорили с консултант – направете го. Независимо колко е трудно – не спирайте.  Докато можете и докато бизнесът има ресурси. Когато и те свършат – свържете се с банката си и попитайте за заем, но не спирайте. Знам, че по време на криза повечето съветват да се спре, да се изчака да отмине бурята. “Животът е като карането на колело. За да запазите равновесие, трябва да се движите“, вярвал е обаче Айнщайн. Аз също.

Галерия

Интересувате се от кредит?
Заявете консултация с наш кредитен специалист и той ще отговори на всички Ваши въпроси!

Съгласен съм с обработването на предоставените от мен лични данни. Запознат съм с информацията по чл. 13 и чл. 14 от Общия регламент за защита на данните. Заяви консултация