Интервюта | 13.11.2019

Бизнесът е зад нас, защото държим чадъра отворен и когато е дъждовно, а не само когато климатът е благоприятен

Надя Кошинска, член на УС на Fibank и директор „Банкиране на малки и средни предприятия“, пред сп.„Жената днес“

Йоана Гъндовска, „Жената днес“

Жената е негърът на света, изпя преди години Джон Ленън. Отнася ли се това за жените, които се занимават с предприемачество в България, г-жо Кошинска? Има ли причина те да се чувстват пренебрегнати?
Думите от песента на Ленън се отнасят все пак за жените от едно друго време и най-вече от други ширини. Това, разбира се, не означава, че днес, в нашия свят има вече абсолютна равнопоставеност между жените и мъжете в бизнеса. На базата на историческия ни опит досега, както и на множество изследвания и анализи, преценихме, че потенциалът на жените предприемачи, както и ролята им са изключително големи, но въпреки това те се чувстват не рядко несигурни и пренебрегнати. Именно затова решихме да ги насърчим и подкрепим, като им създадем повече увереност в бизнес начинанията чрез специалната ни програма Smart Lady.

Колко е трудно днес да си жена предприемач? В България около 30% от хората със собствен бизнес са жени.
Основният проблем пред жените в бизнеса е, че сами си поставят бариери. Понякога са малко неуверени и не им достига самочувствие - сякаш се съмняват, че притежават достатъчно качества, знания и умения, за да седнат на една маса с мъжете и да докажат, че не само са им равни, но в някои случаи могат да бъдат дори по-успешни.

Вие ръководите банкирането на малки и средни предприятия във Fibank. Ролевите модели са много важни за жените, които се колебаят или не им достига кураж да започнат свой бизнес. Бихте ли разказали за дами, които са ви впечатлили с подхода или постиженията си?

От дългогодишния си опит мога да дам куп примери за наши клиентки със свой успешен бизнес. Често срещаме жени, които не само впечатляват с качества, достойна конкуренция на мъжете в бизнеса, но и се открояват като по-специални. Например, преди няколко години към нас се обърна за финансиране дама, собственик на хотел на морето. Бизнесът й беше сезонен – само през лятото, затова тя искаше да го разшири и надгради, като направи хотел и за зимен туризъм. Но основният й мотив за новата инвестиция беше, че иска да създаде целогодишна заетост на своя персонал. Много внимателно го беше подбирала и обучавала в продължение на години и се надяваше именно чрез създаването на ново поле за изява да го задържи, предлагайки максимално качествен продукт. Днес непрекъснато се говори за проблемите на бизнеса при намирането и задържането на качествена работна ръка, но за първи път чух подобна лична аргументация - именно от жена предприемач. Тази история показва по какво се отличава жената в бизнеса от мъжа - тя поема нови рискове, след като добре е обмислила съществуващите. Освен това е предвидлива, силно интуитивна и грижовна не само към близките си, но и към екипа и служителите си, отнася се към отзивчиво и внимателно - сякаш са част от семейството й.
Още един пример - имаме много успели жени предприемачи в сектори, които изглеждат запазена територия само за мъже - в металообработването, да кажем. И имам предвид, че те не само присъстват в ръководството на предприятията, а управляват изцяло мъжки екипи. Представете си колко е трудно това. И още нещо не мога да не споделя: преди време към нас се обърна за финансиране дама, съпруга на успешен предприемач и наш клиент. Беше решила да поеме риска да излезе от сянката на съпруга си и да развие собствен бизнес в съвсем друг сектор от неговия. Избра по-трудния път, с желание и хъс, и към днешна дата, след два инвестиционни проекта, вече развива печелившо производство, налагайки собствен продукт.

Преди почти 2 г. Fibank обяви старта на програмата си Smart Lady в подкрепа на жените в бизнеса. Как се разви тя?Оценяваме специалната ни програма за жените в бизнеса Smart Lady като изключително навременна и успешна. Интересът на дамите към нея е голям - от март 2019 г. до октомври сме подкрепили с финансиране близо 500 жени предприемачи. Те се чувстват по-уверени и спокойни сега със специалните ни финансови продукти. Облекчените лихвени условия и възможността да ползват кредити с по-дълъг погасителен план и по-ниски вноски по време на майчинство им дават повече сигурност. Възползват се и от нефинансовите услуги, предлагани от програмата на Fibank - възможности за обучения, участия в конференции, работни срещи с други жени предприемачи и с потенциални партньори.

Какви жени търсят помощта ви, за да започнат свой бизнес?
Fibank е добре разпознаваема сред българския бизнес като финансираща институция, която предлага гъвкави и бързи комплексни решения за всеки отделен бранш. Със Smart Lady продължаваме тази линия на гъвкавост и партньорство, за да насърчаваме още повече предприемаческия дух и у дамите. Социологическите проучвания сочат, че българката е добре образована и информирана, тоест тя се нуждае най-вече от подкрепа, разбиране и добри съвети при осъществяването на своите бизнес идеи и начинания.

Каква е цената, която плаща според вас една жена, правейки успешна кариера или бизнес?
Дори да е изключително организирана и да умее да разпределя времето си добре, успешната жена все пак лишава в някаква степен себе си от лично време, а близките си - от внимание и присъствие. Това е цената и тя е висока. Но, както знаем, монетата винаги има две лица. Ако, от една страна, тя лишава донякъде своите деца от внимание, от друга, допринася много повече с личния си пример за изграждането им като самостоятелни и успешни хора.

Какви са наблюденията ви за малкия и среден бизнес в България - от какво черпи сили, кое най-често спъва развитието му? И как Fibank помага на представителите му да надграждат постигнатото и да отстояват позициите си?
Fibank вече е на повече от четвърт век - през цялото това време се развивахме и растяхме заедно с нашите клиенти, именно на базата на дългогодишното партньорство. Затова днес можем да се похвалим със стабилна и лоялна клиентска база. Българският бизнес еволюира значително, извървявайки нелек път в условията на различни икономически кризи. Но тъкмо затова клиентите ни според мен ценят партньорското отношение, разбирането ни за нуждите на бизнеса и адекватните решения от страна на Fibank. Именно от това се нуждае бизнесът в България в най-вече според мен - банките да държат отворен чадъра и тогава, когато е дъждовно, а не само при благоприятна икономическа среда.

Приключва осмото издание на конкурса „Най-добра българска фирма на годината“, иницииран от Първа инвестиционна банка. Как се промени през тия 8 години бизнес средата, в която се състезават компаниите?
Преди 8 г., когато обявихме за първи път този конкурс, броят на кандидатствалите компании беше доста под 100, а в последните години участниците са над 300. Това само по себе си е показателно за порасналото самочувствие на българския предприемач. При старта на конкурса икономическата среда не беше благоприятна, макар да се усещаше вече стабилизирането на световната икономика след глобалната финансовата криза. През последните години сме свидетели на подем във всички сектори на бизнеса у нас - това доведе до развитие и ръст на българските фирми. Доста от тях създадоха достатъчно конкурентни продукти и се позиционираха успешно на международните пазари.

Кои браншове се развиват най-интензивно?
Най-значителен ръст наблюдаваме при експортно-ориентираните предприятия – най-вече в секторите металообработване, информационни технологии, лека промишленост, туристически и транспортни услуги. Заетостта и рекордно ниската безработица също са показателни за този подем.
Българският предприемач също много еволюира през последните години - готов да експериментира с нови начинания, но го прави вече доста по-обмислено. Защото стъпва на натрупания с годините опит и на поуките от различните видове кризи, през които е минал. Според мен всички добри предприемачи вече са наясно, че когато предприемат нови инвестиции, трябва да разчитат и на собствен капитал, и да реинвестират печалба. А ако ползват банково финансиране, да заделят резерви за обслужване на кредитите при всякакви ситуации – включително при евентуално забавяне или охлаждане на икономиката.

За трета година Fibank ще обърне внимание на жените в бизнеса и със специалната си награда за женско предприемачество в рамките на конкурса „Най-добра българска фирма“.
Да, с тази специална награда за женско предприемачество успешните жени у нас се чувстват забелязани, оценени и поставени на едно ниво с успешните мъже в бизнеса. Присъждането на наградата е окуражаващ пример и за другите жени предприемачи, които са в началото на своя бизнес. Всички те имат нужда от мотивация и вдъхновение за по-нататъшно развитие и разрастване на проектите си.

Галерия

Интересувате се от кредит?
Заявете консултация с наш кредитен специалист и той ще отговори на всички Ваши въпроси!

Съгласен съм с обработването на предоставените от мен лични данни. Запознат съм с информацията по чл. 13 и чл. 14 от Общия регламент за защита на данните. Заяви консултация