Клуб Smart Ladу! Новият дом на жените предприемачи
Нови приятелства, размяна на идеи, споделяне на опит и усещане за общност. Така изглеждаше прощапулникът на новоучредения Клуб Smart Lady. Благодарение на гостоприемството на Fibank и Домейн Бояр той ще се събира регулярно в уютните ТВ покои на Ути Бъчваров, който ще е и кулинарен домакин на сбирките. Такъв бе и на първата среща на дамите, които са част от специалната програма на Първа инвестиционна банка за подкрепа на жените предприемачи.
Специален гост бе чаровната Цветана Пиронкова, но не в качеството си на успешен спортист и талантлив тенисист, а на бизнес дама.
Първият женски разговор на Клуба събра 15-на дами, сред които представители на Fibank, партньори на банката, както и жени, които са имали смелостта да стартират собствен бизнес. Всяка една от тях разказа за трудностите, през които е преминала по пътя на предприемачеството, сподели за сегашните си предизвикателства, интересни приключения и бъдещи намерения. Оказва се, че независимо в каква сфера на живота е бизнесът, който развиват дамите, навсякъде да си жена е с една идея по-трудно, отколкото ако мъж се занимава с тази дейност.
„И затова именно е толкова ценна специална програма на Първа инвестиционна банка – не само като серия от финансови услуги, но и като възможност жените предприемачи да имат свое място, на което да разменят интересни и полезни идеи, да споделят информация, да обменят опит и контакти, да получат подкрепа“, каза издателят Мира Баджева, която бе модератор на събитието.
Според Севдалина Василева, член на УС на Fibank, целта на програмата е да помогне на жените да преодолеят собствените си страхове, да им даде повече увереност, да ги подкрепи както финансово, така и чрез създаване на общности за обмяна на идеи, нови контакти и взаимопомощ. „Живеем в мъжки свят и дори той да не е толкова мъжки в България, предубежденията, с които се борим са до голяма степен продиктувани от мъжете. Близо 60% от клиентите на банката са жени. Те са тези, които спестяват, грижат се за дома, за семейството, за децата. Но, ние жените, носим и много креативен бизнес потенциал, който трябва да намери своята изява. Затова решихме да направим Smart Lady - да дадем гласност на жените“, сподели Севдалина Василева. Според нея бизнес светът трябва да е по-човечен и етичен и участвайки в него жените ще го направят именно такъв.
„Жените разполагат с по-малко време за събиране, обсъждане на идеи, за споделяне на опит заради много роли, които трябва да съчетават. Затова този тип сбирки са много полезни. Жената в бизнеса има нужда от специална подкрепа, от кураж, от добри примери“, смята и Надя Кошинска, член на УС на Fibank.
„Смарт лейди е една платформа за общуване и стимулиране на жени с общи интереси“, добави и Ваня Манова, която е мениджър на Mastercard за България и Македония.
Специалният гост на събитието – Цвети Пиронкова – призна, че за нея е голямо предизвикателство стартирането на бизнес със собствен бранд спортни дрехи. „Това беше друга моя мечта. Поне 15 пъти съм обиколила света покрай тениса, добих опит и впечатления в тази насока и дойде време да ги вложа“, каза Пиронкова. Тя има пълната подкрепа на своя съпруг, но и двамата са пионери в този бизнес и въпреки това миналата година дават старт на марка „Пиронетик“. Първата колекция се предлага само онлайн. „Направихме доста грешки, които ни струваха скъпо, но възприемам това начинание като много ценно за мен – то ме разви в много различни посоки“, сподели Пиронкова. И допълни, че успехите й на корта са й помогнали да бъде независима жена, което много й помага в момента.
Талантливата композиторка и пианистка Мария Каракушева, чийто първи авторски албум “Hearteclipse” звучеше по време на срещата на дамите от Клуба, призна, че има дискриминация спрямо жените, които сами създават музика. „Жените не само са чудесни изпълнители, но те и създават. Има срещу какво да се борим, защото можем да създаваме не само деца“, каза тя.
Певицата Диана Дафова пък смята, че винаги има риск да се сблъскаш с предразсъдъци, когато имаш смелостта да следваш собствения си почерк, да си новатор.
А Симона Сребранова, която е управител на „Симонас Кардс“ – водещия български производител на банкови, безконтактни и gift карти, разказа за една много интересна идея, върху която работи - уеб базирана платформа за резервиране на услуги и плащането им онлайн. Става въпрос за резервиране на всякакви услуги, които ползваме в ежедневието - час при фризьор, при зъбълекар, за урок по тенис и т.н.
И другите дами, участващи в първата среща на Клуб Smart Lady споделиха, че да си жена предприемач в България не е лесно, но си заслужава. Сред останалите гости на събитието бяха Ива Екимова, експерт по комуникации, Моника Алексиева, която има собствена компания в нетуиркинга, Николинка Антчева, собствена козметична фирма, Елена Йонина и други.
След дългия обяд, в който се преплитаха лични и професионални истории, дамите си обещаха отново да се видят. Защото – женският разговор е полезен и има нужда от свой дом – като Клуб Smart Lady.
От екипа на Ути, с любов
Невероятните аромати и вкусове, за които специално се погрижиха Ути Бъчваров и Domaine Boyar, допринесоха за изключително уютната обстановка на първия женски разговор на дамиите от Клуч Smart Lady.
Най-напред дамите от клуба се понесоха на мехурчетата на пенливо Шардоне с аромат на цитрус и свежа зелена ябълка от Rue Romance на Domaine Boyar. После на масата ги очакваше „фър-фър салата“, микс от популярните напоследък и много полезни зелени листа - фризе, бейби спанак, рукола, бейби цвекло, валериана и хрупкави жулиени от морков, репички и краставица – с нежен дресинг от бял оцет, тиквено олио и запечени тиквени семки. Подходяща за всички, които постят.
Докато дамите споделяха преживяванията си, дойде време за специалната гостенка – голяма цяла сьомга, филетирана лично от Ути, маринована в Карибски стил. Представете си spicy ром, с цвят на карамел заради добавените кафява захар и терияки сос - получава се нещо солено, ароматно и сладко, подобно на „лава“. Щедро облятите в лава филета, обгърнати с едри бучки морска сол, минават през 10 часа… безмълвие в хладилника. Разрязани на тънки слайдове, кацат върху канапе от крехки яйчни белтъци, аспержи на пара и сос Холандез. В чашите вече проблясва розе, сорт Гренаш, с нотки на зрели череши, червени плодове и манго. А за онези, които предпочитат бялото, има Совиньон Блан с нос на жасмин, лимон и грейпфрут. И двете свежи вина идват от Южна Франция с етикета на Paradiso Mediterraneo.
Трети етюд: Да живее България! Доказано е, че всеки трети българин, попитан за любимо ястие, посочва: „баницаааааа...“ Затова задоволихме този кулинарен инстинкт с парче топла ухаеща баница и лъжица истинско българско кисело мляко. Плънката от прясно сирене, задушен зелен лук и яйца изненада приятно дамите като предястие.
Сякаш времето този следобед е спряло. Звучат задушевни спомени и любопитни истории, докато в един момент присъстващите се сещат, че сме в сезона на пресните картофчета. Ние вече нежно сме ги сварили на пара и сме добавили готвен дълго на ниска температура „бъргър“- микс от агнешко и млечно телешко, овкусен със сос с трюфел. Той подхожда идеално на наситения френски Шираз от Paradiso Mediterraneo.
За оцелелите… десерт! Далечен роднина на чийзкейка, направен с блат от тъй модерните супер храни - овес, лимец, елда, булгур и нахут – и пухкав крем от сирена. А отгоре: деликатен вкус на лайм и компресирани ягоди с орехов ликьор и мента. Важен детайл – калориите са много, много… малко.
В този момент Ути налива с усмивка в малки шоколадови шотчета (готови да бъдат погълнати наведнъж ведно с питието) прословутите си домашни ликьори от зелено орехче и вишновка… Ех!